Luang Kua & Nong Khiaw - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marloesbiessen - WaarBenJij.nu Luang Kua & Nong Khiaw - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Marloesbiessen - WaarBenJij.nu

Luang Kua & Nong Khiaw

11 Maart 2016 | Laos, Vientiane

Op 11 maart kwamen we aan in Laos. De busreis was erg soepel verlopen. Het was een lokale bus dus deze keer werden we niet belazerd bij het oversteken van de grens. Het plaatsje waar we aankwamen lag net over de grens en heette Luang kua. Hier kwamen we in de middag aan. Vervolgens is odine op bed gaan liggen en hebben puck en ik het dorpje verkend. Het was erg anders dan vietnam. Er liep een rivier door het dorpje met een enorm lange, enge hangbrug eroverheen. Verder was het dorpje erg primitief en klein. Na het dorpje verkend te hebben zijn we wat gaan eten. Odine heeft heel de dag op bed gelegen want zij voelde zich niet goed.

Op 12 maart hadden we om 10 uur 's ochtends de boot naar het volgende dorpje. Deze boottour zou vier uur duren. We zaten met veel te veel mensen op een heel klein bootje gepropt. Het water waar we over vaarde was vaak te ondiep waardoor sommige mensen dan moesten uitstappen en later weer werden opgehaald. Dit zodat de boot ligt genoeg was om door te varen. De natuur waar we doorheen vaarde was prachtig. Er waren veel gebergtes en we kwamen veel wilde dieren tegen. Zo zagen we waterbuffels badderen in de rivier. We deden uiteindelijk 7 uur over de boottocht, hier hadden we niet op gerekend. We hadden geen eten bij ons en moesten ontzettend nodig plassen..

Het dorpje waar we toen uiteindelijk aankwamen heet Nong Khiaw. Dit is een afgelegen dorpje aan de rand van de rivier. Met onze zware tassen strompelde we naar boven opzoek naar enig vorm van voedsel. We hadden geluk, want al snel vonden we een plekje. We hebben daar geluncht en vervolgens gingen we opzoek naar een hostel. We vonden een leuk hostel, eerst was er geen plek, maar toen we bijna wilden weglopen rende de eigenaar naar ons toe. Ze hadden gelukkig nog een kamertje voor ons drieën over. We hebben daar de rest van de middag gezeten, daarna gingen we avondeten. We vonden een indiaans restaurant, hier hebben we ontzettend lekker gegeten.

De volgende dag, 13 maart, was Odine weer niet lekker, dus ze bleef op bed liggen. Puck en ik gingen op ontdekking uit en kwamen op het idee om scooters te huren. Helaas hadden ze geen automatische scooters, dus hebben we het niet gedaan. We zijn doorgelopen naar de grotten (Pha Tok Cave) wat ongeveer een half uurtje lopen was. In de Vietnamese oorlog schuilde vele bewoners in deze grot tegen de bommen. We werden rondgeleid door twee jongetjes van een jaar of elf. Ze lieten ons zien waar de bewoners hadden geleefd in de grot. Zelfs bleek er een ziekenhuis te zijn geweest in de grot. Na de grotten zijn we samen ergens wat gaan drinken. In de avond hebben we weer met z'n drieën in het Indiase restaurant gegeten. Heerlijk!

14 maart gingen we met de bus naar Luang Prabang, de weg daar naartoe was heel bizar. De wegen waren ontzettend smal met veel bochten. Ook zaten er overal deuken in de weg.