Bergen, rijstvelden: Sapa - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marloesbiessen - WaarBenJij.nu Bergen, rijstvelden: Sapa - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Marloesbiessen - WaarBenJij.nu

Bergen, rijstvelden: Sapa

Blijf op de hoogte en volg

07 Maart 2016 | Laos, Luang Prabang

Eerst waren we aan het twijfelen om vanuit Hanoi door te gaan naar Laos, in de plaats van eerst naar Sapa. We hadden namelijk heel veel behoefte aan lekker weer. Maar toen werd ons een voordelige driedaagse tour aangeboden voor Sapa. Ook kwamen we erachter dat de bus van Hanoi naar laos 30 uur was! Daarom besloten we de driedaagse tour te doen in Sapa en vanuit daar door naar Laos te gaan. Deze bus zou namelijk maar 13 uur zijn.


Rond 1 uur 's middags, 7 maart, kwamen we aan in Sapa. De reis er naar toe was al prachtig, maar toen ik daar aankwam keek ik mijn ogen uit. Het hotel waar we aankwamen had een prachtig uitzicht over de bergen en de rijstvelden van Sapa. In het hotel hadden we een enorme slaapkamer met zn drieën, er zat een zithoek bij en een badkamer met bubbelbad! Nadat wij ons hadden opgefrist gingen we lunchen. Toen onze buikjes gevuld waren begon onze eerste trekking. Deze werd geleidt door een heel lief meisje van 18, die al zwanger en getrouwd was! Zij woonde al heel haar leven in Sapa en deed deze tours nu als haar baan. Ze bracht ons bij Sapa stad. Hier waren heel veel kleine winkeltjes, het was erg op tourisme gefocust. Ook was er een dans optreden door jongeren uit Sapa. Ik had nog nooit zo'n soort dans gezien en ik heb ook geen idee hoe ik het kan beschrijven. Het was wel indrukwekkend, maar erg toeristisch. Daarna liepen we terug naar het hotel over de mooie wandelpaadjes van Sapa. Het was ontzettend mooi weer, de zon scheen en we konden weer een korte broek aan!

De rest van de middag hebben we op een terrasje genoten van het lekkere weer. Hier kwamen we weer de Deense meisjes tegen uit Cat ba! S' avonds hebben we heerlijk gegeten en hierna zijn we eigenlijk gelijk naar onze kamer gegaan. Lekker relaxen en badderen was het plan. Jammergenoeg was er niet genoeg warm water om een bad te vullen en zat ik daar in een half vol lauw bad.. Puck probeerde het nog te vullen door water te koken maar uiteindelijk hebben we het opgegeven.. Dan maar geen bad en extra vroeg naar bed.


Op 8 maart stonden we vroeg op en kregen we ontbijt. Daarna startte onze volgende trekking. Deze keer zouden we naar het dorpje Cat Cat lopen en daar in een homestay slapen. Een homestay is een huis waar een lokale familie woont die bedden vrij hebben voor toeristen. De wandeling was ongeveer vier uur lang. Weer werden we door hetzelfde meisje geleidt. Deze keer waren we in een grotere groep, ongeveer met 8 andere backpackers. Daarnaast liepen er nog andere lokale bevolking mee. Drie kinderen en een paar volwassenen. Waarom werd mij pas later duidelijk, ze hebben heel de wandeling meegelopen en ons geholpen om daarna dingen aan ons te verkopen. Ik voelde me haast gedwongen om iets te kopen.. De wandeling was onwijs mooi en erg afwisselend. We zagen watervallen, rijstvelden, rotsen en bergen. Om de paar minuten was het uitzicht weer anders en was ik weer geneigd een foto te maken. Ook kwamen we onderweg hele schattige varkens en koeien tegen.

Na een paar uur lopen hadden we pauze en kregen we een stuk suikerriet. De bedoeling is dat je hier steeds een stukje afbijten en op kauwen tot de smaak weg is, dan spuug je het uit. Ik vond het verrassend lekker! Na drie uur lopen hadden we weer pauze voor de lunch. Hier werden we overdonderd door kleine meisjes die ons armbandjes wilde verkopen. Al helemaal toen we er echt een wilde kopen.. Nog geen seconde later stonden er overal meisjes om ons heen die armbandjes in ons gezicht duwden en riepen dat we die van hun moesten kopen.

Na de lunch was het nog een uur lopen tot de homestay in Cat Cat. Hier zaten we met twintig andere backpackers.
De rest van de middag hebben we doorgebracht in een restaurant. Dit was namelijk een restaurant met een Nederlandse eigenaar. Dus hadden ze kaas, patat, mayonaise, koffie en tosti's! Wat was dat genieten! Ook hebben we ons vermaakt met jenga, dit waren we met een aantal anderen aan het spelen. Ik was natuurlijk weer omin goed in dit spel!

In de avond konden we helpen met het eten bereiden. Puck was erg goed bezig en heeft veel springrolls bereidt. Daarna aten we met z'n twintigen aan een lange tafel. Dit was erg gezellig, ook omdat er twee Nederlandse jongens waren waarmee we even lekker Nederlands konden praten. Dit is ook wel eens fijn, al dat Engels altijd.. Na het eten kregen we nog zelfgebrouwen rijst wijn. Dit was eigenlijk gewoon hartstikke vies. Maar uit beleefdheid dronken de meesten wel mee. Daarna hebben we nog een tijdje gekletst en biertjes gedronken. Alleen iedereen was moe van de wandeling dus om 9 uur lag iedereen al op bed. Wij gingen niet veel later ook maar slapen.


Die nacht werd ik om half 3 wakker en voelde ik mij heel slecht. Ik heb heel de nacht gekotst en had enorme diaree.. Ook odine was heel erg misselijk en moest een keer overgeven. Daarom konden we de volgende morgen, 9 maart, niet mee doen aan de laatste trekking. Puck had geregeld dat we opgehaald werden door motors die ons terug brachten naar Sapa stad, waar ons hotel was. Door de bergen op de motor was doodeng maar we hebben het overleefd. In het hotel hebben we onze tassen gehaald. Vervolgens zijn we naar een hostel gegaan. Hier ben ik meteen op bed gaan liggen. De rest van de dag ben ik er ook niet meer uit gekomen. Odine en puck zijn wel wat rond gaan lopen en wat gaan eten 's middags en 's avonds.


10 maart voelde ik mij een stuk beter gelukkig. Jammer genoeg was odine vandaag juist helemaal niet lekker. Odine heeft daarom heel de dag bij het hostel gezeten. Puck en ik zijn wat rond gaan lopen en hebben wat gegeten en gedronken ergens. Om 7 uur ging onze bus naar Laos.


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Actief sinds 01 Feb. 2016
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 4491

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: